Наш баннер |
Навчальний процесУ сучасній педагогіці навчання характеризується як вид пізнавальної діяльності людини. Учень в школі на кожному уроці в будь-якому класі вивчає суспільно-історичний досвід людства, пізнаєнавколишній світ. У нього формуються вміння і навички, пов'язані з навчальноюдіяльністю. Його мозок відображає досліджувані об'єкти дійсності. Процес навчання тому є процесом пізнання учнем навколишньогосвіту. Однак людина пізнає навколишній світ і в інших видах діяльності: трудової, ігрової, художньо-образотворчої, музично-естетичної. Процес навчання - перш за все, процес пізнання учнем навколишньогосвіту. Ця ознака говорить про подібність навчання з будь-якими видами і формамипізнавальної діяльності людини, про те, що процес навчання заснованийна загальних закономірностях пізнання людиною навколишнього світу, теоріяпізнання діалектичного матеріалізму є методологічною основоюпроцесу навчання. Закони діалектики проявляються і в процесі навчання. Навчання - спеціально організована пізнавальна діяльність. Навчання як спеціально організована діяльність прискорює темпиіндивідуального розвитку, які складаються на основі біологічних,психологічних, соціальних та інших закономірностей. Дитина в процесінавчання пізнає навколишню дійсність більше, глибше, різноманітніше,ніж за цей же час поза процесом навчання. На відкриття законів механіки Ньютону було потрібно багато років, а вшколі ці закони вивчаються протягом декількох уроків. Граматичнізакономірності мови формуються тисячоліттями, а в школі засвоюються впротягом кількох років навчання. Таке прискорене пізнання світу в індивідуальному психічному розвиткулюдини? суттєва ознака процесу навчання. За період навчання впочатковій школі дитина оволодіває досвідом людства, якийформувався протягом століть ітисячоліть. Навчання є процесом оволодіння учнем пізнанихзакономірностями навколишнього світу. Одним із способів пізнання людиноюзакономірностей є пізнання закономірностей у суспільно -історичному розвитку людини, в процесі його трудової діяльності. Навчання дає можливість в індивідуальному розвитку засвоїтизакономірності, пізнані в досвіді людства протягом багатьох років. Процес навчання при такій характеристиці в історичному розвитку будемати тенденцію до самостійності, буде набувати свою логічнуструктуру. Знання в досвіді людства стрімко зростають. Отже, заодні й ті ж терміни навчання, при одній і тій самій конструкції мозку ученьбуде засвоювати все більший обсяг знань з всезростаючої глибиною. Навчання являє собою спільну діяльність вчителя та учнів,носить двосторонній характер. Завдяки діяльності вчителя навчанняздійснюється на основі розроблених цілей, змісту і програм івчення стає керованим процесом, призводить до бажаних результатів. Викладання як діяльність учителя не існує, якщо немає учнів. Основи вдосконалення навчального процесу Основою вдосконалення навчального процесу є системний підхід дооцінці можливих рішень встають завдань навчання, який забезпечуєвибір найкращого варіанту для відповідних умов. При ухваленні рішеннясуб'єктивні оцінки педагога повинні бути підпорядковані об'єктивності рішення,що випливає з аналізу повної і достовірної інформації про закономірностіфункціонування цілісної системи. У педагогічній літературі останніх років зустрічаються різноманітнітрактування удосконалення педагогічних систем і процесів. З усіхцих трактувань випливає найбільш повне і загальне визначенняудосконалення процесу навчання, як такого управління, якеорганізовується на основі всебічного врахування закономірностей, принципівнавчання, сучасних форм і методів навчання з метою досягнення найбільшефективного функціонування процесу навчання. |